Tweedehands verkopen

14-09-2020

Wauw, al een lange tijd geleden dat ik een blog heb gepubliceerd op Did it! Door alle omstandigheden was er naar mijn idee ook niet meer veel leuks om over te bloggen, maar hoe heb ik mij al die tijd tijdens de quarantaine bezig gehouden? Raar maar waar; 3 maanden lang tweedehands kleding verkopen en naar aanleiding daarvan is LoveJah ontstaan! Mensen vragen hoe het allemaal z'n gang gaat, dat tweedehands verkopen. In deze blog geef ik tips hoe je het best je kleding verkoopt en wat kopers van jou verwachten.

Waar verkoop je je kleding?

Tegenwoordig is er enorm veel mogelijk. Marktplaats, United Wardrobe, Vinted en zelf had ik met mijn zussen een account op Instagram aangemaakt, zo bereik je veel mensen. Zelf vind ik Marktplaats het fijnst werken; je kunt onderhandelen en de koper betaalt direct. Het contact verloopt vaak soepel en zelf vind ik het altijd een makkelijkere doelgroep dan de mensen op United Wardrobe bijvoorbeeld.

Duidelijk en veel foto's!

Waar je ook verkoopt, altijd duidelijke foto's maken! Wanneer jij zelf afgaat op 1 foto komt het ook niet altijd betrouwbaar over of heb je nog steeds geen duidelijk beeld bij het item. Maak foto's van het geheel, de details en een foto van de kraag voor de maat.

Aanfoto

Vaak wordt er ook gevraagd om een "aanfoto", hiermee bedoelen mensen een foto waar je het item draagt. Bij United Wardrobe voeg ik deze regelmatig toe, maar ik raad het je niet aan om op Marktplaats een foto van jezelf toe te voegen. Doe je dat wel, dan kun je het best je gezicht onzichtbaar maken etc. De reden waarom ik hiermee oppas is omdat er soms rare en vage accounts op Marktplaats zitten die je lastig kunnen vallen. 

Afmetingen 

Afmetingen zijn belangrijk om door te geven. Een 'aanfoto' waar je het item draagt is misschien goed om een beeld te krijgen, maar niet iedereen heeft dezelfde lengte of dezelfde pasvorm. Om zo goed mogelijk erachter te komen of een item past, stuur ik van tevoren de afmetingen toe wanneer daar naar gevraagd wordt. 

Zo kun je jezelf op je gemakje opmeten en check je of je het item daadwerkelijk past!

Bundelen

Je ziet het ook wel eens op United Wardrobe voorbij komen; bundelkorting. Dit betekent het ontvangen van korting wanneer je meerdere items koopt. Oftewel; buy more, pay less!

Zo kun je aanbieden dat je bij 2 items 10% korting geeft of wanneer een bestelling op meer dan €50 uitkomt, dat je dan gratis verzending biedt.

Op deze manier verkoop je gelijk wat anders erbij en hoef je het maar 1x te verzenden, wat de koper ook weer verzendkosten scheelt.

Service en verzending

Zelf vind je het fijn om snel en duidelijk antwoord te krijgen van een klantenservice of wanneer je zelf iets tweedehands overneemt. Doe dit zelf dan ook! Probeer zo snel mogelijk te reageren op een vraag en blijf altijd vriendelijk, ondanks dat mensen al voor de 5e keer een laag bod noemen (irritatielevel 100).

Wanneer je iets hebt verkocht dan ga je het netjes inpakken, maar daar moet je ook nog aandacht aan besteden. Zorg dat je item veilig is ingepakt! Enveloppen scheuren soms tijdens het verzenden, dus doe bijvoorbeeld nog een plastic zak of een laagje folie over het artikel heen zodat het onderweg niet beschadigd kan worden.

Het inpakken was voor mij altijd een feestje, ik probeerde er een cadeautje van te maken zodat mensen echt verrast waren wanneer ze hun pakketje binnen kregen. Zo gebruikte ik een bedankbriefje, deed ik er een folietje over en pakte ik het in met fleurig inpakpapier.

Zorg dat de koper zo snel mogelijk zijn/haar pakketje kan ontvangen, dat vind je zelf ook zo prettig. Neem het mee onderweg naar school, je werk of plan het in. 

(Zelf heb ik een schat van een moeder die wel eens mijn pakketjes wegbrengt wanneer ik dat zelf niet kan, love her.)

Verzonden en wat nu?

Je pakketje is ingepakt en verzonden, nu hoef je niks meer te doen. Althans... bewaar het verzendbewijsje met de Track and Trace code en stuur deze door naar de koper. Zo blijven ze zelf op de hoogte waar hun pakketje is en op die manier zijn ze niet meer afhankelijk van jou maar van PostNL/DHL/whatever...

Vraag altijd nog eventjes na of het pakketje is ontvangen en hoe het item staat. Waarom? Omdat je zo een bepaalde connectie ontwikkelt en op die manier komt de koper weer bij je terug de volgende keer om dezelfde goede service te ervaren.

Succes!

Ik ben heel benieuwd of jullie iets aan deze tips hebben. Laat je weten wat je van deze blog vond? Veel succes met verkopen!